Mental træning er den systematiske udvikling af de mentale færdigheder vi skal bruge for at kunne præstere bedre. Læs mere hos MENTHO.

Hvad er mental træning?

Det korte svar er, at mental træning er træning og udvikling af mentale og psykologiske færdigheder.

Lige meget hvilken sportsgren vi dyrker, er der mentale færdigheder, der har indflydelse på vores præstation og træning af disse vil føre til forbedrede præstationer, forbedret selvtillid og generelt større glæde ved sporten.

Er mental træning effektivt?

Ifølge dr. Robert Weinberg som er en af de mest anerkendte forskere på området er der ud af 45 videnskabelige undersøgelser hvor man har undersøgt om mental træning nu også er effektivt, 85% af dem der viser, at mental træning fører til forbedrede præstationer.

Det er derfor, at stort set alle professionelle sportsfolk bruger mental træning i det ene eller andet omfang i dag.

”Mental styrke var min fars anden gave til mit spil. Hvis du higer efter storhed eller hvis du blot søger at få det bedste ud af dine evner, så er du nødt til at være frygtløs og uimodtagelig for pres.”
Tiger Woods om betydningen af mental træning

Hvordan foregår det?

Når jeg arbejder med atleter, arbejder jeg uanset niveau ud fra en 4-trins plan:

Analyse

Sammen udarbejder vi en grundig analyse af hvilke mentale færdigheder der er vigtige i lige præcis din sport. Efter den grundige analyse skulle vi gerne sidde tilbage med et godt billede af, hvilke områder du skal forbedre, for at kunne præstere bedre.

Undervisning

Efter vi har fundet ud af hvilke områder du skal forbedre, går vi i gang med undervisningsdelen. Målet med denne fase er, at du opnår en forståelse for hvorfor disse færdigheder er vigtige for dig, og hvordan du kan træne dem.

Træningsfasen

I denne fase går træningen af dine mentale færdigheder i gang. Vi opstiller målsætninger for arbejdet, så vi kan følge med i din udvikling.

Evaluering

Elite atleter evaluerer hele tiden på deres træning og præstationer. Dette vil vi også løbende gøre. På den måde sikrer vi os, at vi bruger tiden bedst muligt og sikrer en konstant udvikling.

Hvad vil JEG få ud af mental træning?

Det korte svar er, at det i sidste ende skal føre til en præstationsforbedring inden for den disciplin du dyrker. Når det er sagt, er det vidt forskellige hvad den forbedring kan være. For Usain Bolt kan det være 1/10 af et sekund, for en håndboldspiller kan det være en scoring mere pr. kamp, for en fodboldspiller kan det være mere spilletid. Resultatet kan også være knapt så målbart, men mere følelsesmæssigt såsom mindsket nervøsitet, bedre udstråling, mere motiveret og forøget energiniveau. Alt sammen skal dog i sidste ende gerne lede til forbedrede præstationer.

De typiske forbedringer ved et mental trænings forløb er ting som:

  • Forøget selvtillid
  • Bedre håndtering af pressede situationer
  • Forbedret koncentrationsevne
  • At kunne holde fokus over længere tid
  • Forøget glæde ved sporten
  • Forbedrede præstationer

”Jeg har altid følt at min stærkeste side ikke var min fysiske styrke; det var min mentale.”
– Bruce Jenner, Olympisk guldmedaljevinder i 10-kamp

Skulle du have spørgsmål, så tøv endelig ikke med at kontakte mig. Vil du læse mere om mental træning, så kan du læse mere på min blog eller Facebook-side.





Navn*

E-mail*

Emne*

Tekst*

Læs mere om: Mental træning og coaching